INFORMACJA DOTYCZĄCA REHABILITACJI ZAWODOWEJ
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Podstawa prawna:
- Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 127 poz. 721 z późn. zm.)
- Ustawa z 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. 2019 r. poz. 1482 z późn. zm.)
Osoba niepełnosprawna niepozostająca w zatrudnieniu bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności, ma prawo zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowcu Św. i uzyskać status osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy oraz korzystać z wszelkich form aktywizacji zawodowej oferowanej przez tutejszy Urząd.
Przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 października 2007 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2015, poz. 102).
Wymagane dokumenty
1. Wniosek osoby niepełnosprawnej o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, wraz z załącznikami :
1) Informacje o wnioskodawcy. – załącznik nr 1
2) Kalkulacja kosztów związanych z podjęciem działalności. – załącznik nr 2
3) Specyfikacja i harmonogram wydatków w ramach wnioskowanych środków. – załącznik nr 3
4) Uzasadnienie zakupów w ramach wnioskowanych środków. – załącznik nr 4
5) Analiza ekonomiczno-finansowa przedsięwzięcia. – załącznik nr 5
6) Oświadczenie Wnioskodawcy. – załącznik nr 6
7) Oświadczenie dotyczące zakupu od członków rodziny. – załącznik nr 7
8) Oświadczenie dotyczące pomocy de minimis – załącznik nr 8
9) Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis – załącznik nr 9
10) Oświadczenie majątkowe wnioskodawcy (należy dołączyć w przypadku wskazania aktu notarialnego jako proponowana forma zabezpieczenia dofinansowania do podjęcia działalności gospodarczej) – załącznik nr 10
11) Oświadczenie poręczyciela – załącznik nr 11
2. Zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do prowadzenia działalności gospodarczej o planowanym profilu.
3. Kserokopia dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
4. Dokument potwierdzający nr rachunku bankowego.
5. Dokumenty dotyczące kwalifikacji wnioskodawcy, w tym: kserokopie świadectw pracy, decyzji o likwidacji wcześniej prowadzonych działalności gospodarczych, świadectw szkolnych, dokumenty potwierdzające ukończone szkolenia, kursy, nabyte uprawnienia oraz kserokopię prawa jazdy
(jeśli we wniosku wskazany został zakup samochodu).
6. Dokumenty potwierdzające nawiązanie współpracy z przyszłymi dostawcami, kontrahentami, odbiorcami i podwykonawcami.
7. Dokumenty dotyczące użytkowanej nieruchomości lub lokalu wskazujące:
- formę użytkowania nieruchomości lub lokalu (np. własność, najem, dzierżawa, użyczenie, itp.),
- czas trwania ww. formy użytkowania nieruchomości lub lokalu (co najmniej na 24 miesiące prowadzenia działalności po jej rozpoczęciu przez bezrobotnego).
Informacje dotyczące terminu załatwienia sprawy
- w terminie 30 dni od daty wpłynięcia wniosku z kompletem dokumentów Starosta powiadamia wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku,
jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez Radę Powiatu uchwały o podziale środków PFRON na dany rok, - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku w terminie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy należy zakończyć negocjacje w zakresie warunków umowy,
- w terminie 14 dni od zakończenia negocjacji Starosta zawiera umowę z wnioskodawcą
- w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy następuje wypłata środków po przedstawieniu przez wnioskodawcę odpowiednio:
- zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- kopii koncesji, zezwolenia lub zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej,
- kopii decyzji Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników,
- zobowiązania spółdzielni do przyjęcia wkładu w formie i wysokości planowanej do wniesienia przez wnioskodawcę.
Osoba niepełnosprawna, która otrzyma pomoc ze środków PFRON obowiązana jest prowadzić działalność lub być członkiem spółdzielni socjalnej co najmniej 24 miesiące.
W czasie trwania umowy osoba niepełnosprawna obowiązana jest przedstawiać w okresach rocznych dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności tj. zaświadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i z Urzędu Skarbowego oraz oświadczenia o nie podejmowaniu zatrudnienia.
Osoba, która naruszyła warunki umowy, jest wezwana do zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami w wysokości określonymi jak dla zaległości podatkowej.
W czasie trwania umowy osoba niepełnosprawna obowiązana jest przedstawiać w okresach rocznych dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności tj. zaświadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i z Urzędu Skarbowego oraz oświadczenia o nie podejmowaniu zatrudnienia.
Osoba, która naruszyła warunki umowy, jest wezwana do zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami w wysokości określonymi jak dla zaległości podatkowej.
Formy zabezpieczenia zwrotu środków w przypadku naruszenia warunków umowy:
- poręczenie, w tym poręczenie spółdzielni socjalnej,
- weksel z poręczeniem wekslowym (awal),
- gwarancja bankowa,
- zastaw na prawach lub rzeczach,
- blokada rachunku bankowego,
- akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika
Szczegółowe wyjaśnienia i informacji udziela: Karolina Karbowniczek PUP Ostrowiec pokój nr 2
telefon (041) 265-42-08(09) wew.274